Förkyld matte - rastlös hund

Fortfarande degig även om de "yttre" förkylningstecknen gett med sig. Hundarna har fått för lite motion och aktivering öht. Igår eftermiddag gick jag som en zombie när jag rastade de två små. Men vaknade abrupt när jag klev ÖVER en huggorm!
 
Har varit så försiktig hela våren och sommaren, uppmärksam, valt att gå längre rundor i ottan alternativt sena kvällar. Jyckarna är pigga och nyfikna och skulle nog gärna bekanta sig med en huggorm när de ser en. 
 
Huggormsmötet igår inträffade när vi hunnit in i den meditativa lunken, efter den första halva kilometerns nos- och kissfokusering.  Tack och lov! Hundarna såg nog inte ormen, utan märkte nog bara att jag skrek till och och att zombien konstigt nog började springa. 
 
Idag är dottern hemma. Och hon har också blivit förkyld. Jag får helt enkelt ge mig ut, lämnar slöfocken (den lille bekväme pudelgrabben) hemma, kör iväg med den outtröttlige äldre pudelgrabben för ett ordentligt aktiveringspass. Först en lång runda i täta urskogen (skuggigt och förhoppningsvis huggormsfritt), sedan lite övningar från lydnadskursen. 
 
Och på köpet kommer jag ut och får röra lite på mig också. Sen lär både hund och matte vara tämligen nöjda.

Kommentera här: